Direktlänk till inlägg 11 augusti 2009

skitsak mm

Av Marika - 11 augusti 2009 18:27

Igår var jag på ett sjukhus för ett mindre ingrepp som involverade ett microlavemang, några gummiband och allmänt obehag.

Inget farligt eller ens smärtsamt, men ganska obehagligt och även påfrestande på ett pinsamt sätt.

Läkaren swischade in, presenterade sig, bad mig lägga mig och skred till verket... Under ingreppet sa han inte mycket... det var över på en kort stund.

Utan att gå in på övriga detaljer kan jag säga att det pustades o suckades en del från mig... vilket sjuksystern genast uppmärksammade och ställde sig och rörde vid min arm "är det jobbigt? det är snart klart".

Före, efter och under var det hon som SÅG mig och talade till mig med emapti och proffsighet. Hon bokade in mig på återbesök, såg till att jag orkade gå därifrån osv.

Som tur har jag varit förskonad från "allvarliga" läkarbesök ... men smågrejer har hänt, plus ett missfall o två förlossningar med allt vad det innebar... och alltid utan undantag, när jag nu tänker efter, har jag  mött underbara syrror - oftast har läkarna varit mer eller mindre "fån åben", stressade och/eller snudd på oförskämda.   

Är läkarna medvetna om vilka proffisga änglar de omger sig med, som krattar manegen åt dom så de kan "performe"?!

Visst är doktorerna för det mesta otroligt skickliga yrkesmän/kvinnor... och alla yrkesroller behövs förstås i det invecklade maskineri som läkarvård är - men som patient är det syrrorna jag minns.  

Heder, hurra och champagne till alla i sjuksvängen som orkar vara som syster Monika igår - trots låga löner o neddragningar!

-------

För övrigt läser jag Hantering av odöda av han Ajvide. Oj, så bra! Och otäck! Har lånat av sonen som var eld o lågor, och när han som är en kräsen läsare är lyrisk måste jag kolla upp, fast jag var skeptisk, är så lättskrämd...

Försöker nu dra ut på boken, för jag vill att den ska räcka länge, men det är svårt när det är så spännande!

Apropå spänning... Måste rekommendera engelska serien Being Human, har visats på svt1, alla sex avsnitten finns på svtplay.se

handlingen? Ok, det är en vampyr, en varulv och ett spöke som bor ihop... Låter kanske inte så intressant eller vad ska man säga, "vuxet", men det är verkligen BRA! Välskrivet, välspelat, humor, otäckt, och efter ett tag köper man hela konceptet med att allt detta pågår i Bristol...


 
 
chilli

chilli

13 augusti 2009 23:07

Hej! Visste inte att du hade en blogg också :-)
Vilka är Antony and the Johnsons?

http://chrishilli.se/blogg

 
Ingen bild

Marika

14 augusti 2009 10:22

sök på youtube eller spotify... Antony Hegarty är fr england men bor nu i new york, spelar piano o sjunger med ljus röst, mkt speciellt o vackert, han är androgyn o en kultfigur... grundat bandet antony and the johnsons som bl a samarbetat m Rufus W, Leonard C (!) mf l.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marika - 24 september 2017 21:03

Drömmer som vanligt mycket. Inatt… på en plats som innebar ständig förändring och transformering och förflyttning. Minns knappt men vi rörde oss i grupper eller ensamma från plats planet rum och utvecklades hela tiden. Kärlek, förhållanden, ...

Av Marika - 4 augusti 2017 00:24

Tänker på drömmar. Men inte de vi skapar i vårt vakna medvetande, de som kan vara en vacker vild fantasi, kanske styrt av behov av verklighetsflykt. Inte heller de drömmar som flimrar förbi i sömnen som vi inte minns, bara anar och inte blir en del a...

Av Marika - 11 juni 2017 17:12

Två år kvar till pension. Bland det jag kommer sakna mest från jobbet är luncherna. Har varit på samma arbetsplats i snart 20 år och jag kan inte minnas en gång som det varit pest att sitta i lunchrummet med kamraterna och äta. Ok inte alltid glada...

Av Marika - 15 april 2017 17:17

närmare bestämt ca fem år sedan jag var här sist. Att bara hitta tillbaka hit efter en så lång tid var en bedrift. Men internet är pålitligt därvidlag, allt finns sparat, nånstans, gäller bara att leta på "rätt sätt". Vad har då hänt på fem år? e...

Av Marika - 28 juli 2010 20:22

  Bild: Moa Karlberg Naturligt och enkelt är Marias melodi // Fakta The Naima Train Namn: Maria Nyström. Spelar: "emotionell och vemodig electronica, men samtidigt enkel och lättlyssnad pop", enligt Maria Nyström själv....

Ovido - Quiz & Flashcards