Direktlänk till inlägg 28 juli 2010

Dottern aka Maria aka The Naima Train

Av Marika - 28 juli 2010 20:22



Bild: Moa Karlberg

Naturligt och enkelt är Marias melodi

Fakta

The Naima Train

Namn: Maria Nyström.

Spelar: "emotionell och vemodig electronica, men samtidigt enkel och lättlyssnad pop", enligt Maria Nyström själv.

Bor: Backa.

Aktuell: Finalist i GP Scen med låten Natural.

När Maria Nyström är som mest upptagen och egentligen inte har tid, det är då musiken kommer till henne. Då spelar hon in allt direkt.

- Jag gör all min musik själv hemma.

Maria Nyström, 18, är The Naima Train. Hon kallar det ett livsprojekt, vilket gör hon till hösten väljer musiken före skolan och musikproduktionsprogrammet på Donnergymnasiet.

- Det börjar gå bra för mig nu, utan ansträngning. Jag tänker: hur blir det då om jag verkligen jobbar koncentrerat med bara musiken? Musik är något jag kan och något jag verkligen vill jobba med.

Vill inte bli en i mängden

I dag finns en rad unga kvinnliga singer-songwriters ute i musiksfären. Men Maria Nyström vill inte förknippas med dem.

- Det är lätt att gå in i en sådan roll, men jag vill fortsätta göra min grej och gå min egen väg

En sak som gör att The Naima Train sticker ut är soundet som Maria Nyström har utvecklat sedan hon började spela musik. Hon berättar att det är något som hon inte kan kontrollera, utan bara kommer. Till sin hjälp har hon en dator och en inspelningsstudio hemma där hon mixar musiken. Men så mycket fler tekniska prylar vill hon inte ha. Först tvekade hon även till att använda en loopstation, men gav det ändå en chans. I dag är det en signatureffekt för The Naima Train.

- Jag tar vad jag har. För mycket teknik tar bort inspirationen. Enklast är bäst. Det är lätt att blir distraherad annars.

Samma känsla vill Maria Nyström förmedla på scen. Trots att hon kan spela en rad instrument, bland annat altfiol, keyboard, mandolin och trummor, står bara Maria Nyström, en elgitarr, en loopstation och en delaypedal på scenen.

- Jag är ensam, men det låter mycket, säger hon och skrattar.

"Bra med ett fordon"

Bandnamnet The Naima Train kommer från att Maria först skulle ha hetat Naima i förnamn. I dag identifierar hon sig med namnet och ser det som sitt alias.

- Train tog jag för att jag tycker det är bra med ett fordon i namnet. Musiken är en resa för mig, säger hon.

För två år sedan började Maria Nyström verkligen förstå att hennes musik var värd att ta på allvar. I samma veva fick hon ett erbjudande om ett skivkontrakt. Men då kände hon sig inte redo. I dag skulle hon inte tveka att tacka ja.

Något som fått henne att förstå att hon har något originellt i sitt sätt att framför musik är det gensvar hon får via publiken. Senast i tävlingen Musik Direkt.

- Jag var med för skojs skull, och vann allt. Jag fick en annan syn på musiktävlingar och förstod att man faktiskt kan vinna musiktävlingar. Nu är jag med i GP Scen och det känns himla, himla bra.

text Lina Broström, Göteborgsposten 28 juli 2010

 
 
Anna-Karin

Anna-Karin

11 november 2010 20:05

Goddagen! Vill du ha en utmaning? Jag vet att du inte bloggar så frenetiskt nu men du brukar tycka sånt är lite kul. Välkommen förbi i Vildmarken när du har en stund över!
Kramar från AK =O=

http://blogg.digenia.se

 
resume preparation

resume preparation

15 december 2011 18:42

cfb ghjn ghyug

http://customessays.ws/prices.php

 
speech writers

speech writers

15 december 2011 19:14

It is my dream that it will be a frosty weather and snow!

http://essay-writer.org/speech-writing-help.php

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marika - 24 september 2017 21:03

Drömmer som vanligt mycket. Inatt… på en plats som innebar ständig förändring och transformering och förflyttning. Minns knappt men vi rörde oss i grupper eller ensamma från plats planet rum och utvecklades hela tiden. Kärlek, förhållanden, ...

Av Marika - 4 augusti 2017 00:24

Tänker på drömmar. Men inte de vi skapar i vårt vakna medvetande, de som kan vara en vacker vild fantasi, kanske styrt av behov av verklighetsflykt. Inte heller de drömmar som flimrar förbi i sömnen som vi inte minns, bara anar och inte blir en del a...

Av Marika - 11 juni 2017 17:12

Två år kvar till pension. Bland det jag kommer sakna mest från jobbet är luncherna. Har varit på samma arbetsplats i snart 20 år och jag kan inte minnas en gång som det varit pest att sitta i lunchrummet med kamraterna och äta. Ok inte alltid glada...

Av Marika - 15 april 2017 17:17

närmare bestämt ca fem år sedan jag var här sist. Att bara hitta tillbaka hit efter en så lång tid var en bedrift. Men internet är pålitligt därvidlag, allt finns sparat, nånstans, gäller bara att leta på "rätt sätt". Vad har då hänt på fem år? e...

Av Marika - 18 juli 2010 18:29

En kort cykeltur från min bostad finns skog med blåbär. Och idag var det perfekt blåbärsplockarväder, lite vind, ca 20 grader och moln som kommer o går. På första stället är det rätt urplockat och jag går längre och längre in i skogen. Tror en ko...

Ovido - Quiz & Flashcards