Direktlänk till inlägg 18 juli 2010

Blåbär!

Av Marika - 18 juli 2010 18:29

En kort cykeltur från min bostad finns skog med blåbär.

Och idag var det perfekt blåbärsplockarväder, lite vind, ca 20 grader och moln som kommer o går.

På första stället är det rätt urplockat och jag går längre och längre in i skogen. Tror en kort stund att jag är vilse tills jag ser cykeln. Hmm, som om man kan gå bort sig i denna pytteskog... jag har tydligen gått i en cirkel. Ser också att jag fått en medplockare, en dam i min ålder, koncentrerad, nerböjd i riset.

Går över vägen och där, där öppnar sig blåbärshimlen! Massor med stora bär!  Medplockaren har även hon gått över till denna sida och vi jobbar på i nån timme, plockar oss fram genom blåa risbuskar. Myggorna har party runt mig, jag svettas floder, det kliar lite överallt, ryggen värker och jag är urlycklig! Är en skogsvarelse! Tillbringar faktiskt mycket hellre en dag i skogen än en på havet.

Tar en paus och äter upp mitt medhavda röda äpple. Det smakar absolut ingenting, hårt och träigt. Undrar hur långt det färdats för att slutligen bli uppätet av en kvinna i en skog på norra halvklotet. Bestämmer där och då att jag aldrig mer ska äta ett sådant äpple! Den här på låtsas-frukten är en sån kontrast, nästan ett hån mot denna dag i skogen med alla dessa vackra GODA bär  - här och nu. Nej tack till smaklös konsumtion!

Så långt kommen i mina tankar funderar jag på hur jag ska orka plocka klart!? För en kontrollfreak som mig är det svårt att lämna över alla resterande bär till en annan möjlig plockare - dom är ju mina! Länge leve allemansrätten förstås, men hallå, jag såg dom först! Men min kropp har "sagt upp sej" och båda mina kärl är fulla så jag ger mig. Lämnar medplockaren som fortfarande sitter på huk i gläntan. Försöker telepatisera till henne; låt ingen annan ta mina bär! Jag kommer snart tillbaka!

     

 
 
Ilona

Ilona

25 juli 2010 15:14

Härliga bilder! På denna sida svedala har det varit för torrt för blåbär, tyvärr!
Nu kommer det lite regn så kanske ändå... längtar efter att få plocka dessa ljuvliga bär!!!

http://ilona-wyworry.blogspot.com

 
resume preparation

resume preparation

15 december 2011 19:10

Wow! I think this berry is very much useful and tasty!

http://resume-online.com/assistance.php

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marika - 24 september 2017 21:03

Drömmer som vanligt mycket. Inatt… på en plats som innebar ständig förändring och transformering och förflyttning. Minns knappt men vi rörde oss i grupper eller ensamma från plats planet rum och utvecklades hela tiden. Kärlek, förhållanden, ...

Av Marika - 4 augusti 2017 00:24

Tänker på drömmar. Men inte de vi skapar i vårt vakna medvetande, de som kan vara en vacker vild fantasi, kanske styrt av behov av verklighetsflykt. Inte heller de drömmar som flimrar förbi i sömnen som vi inte minns, bara anar och inte blir en del a...

Av Marika - 11 juni 2017 17:12

Två år kvar till pension. Bland det jag kommer sakna mest från jobbet är luncherna. Har varit på samma arbetsplats i snart 20 år och jag kan inte minnas en gång som det varit pest att sitta i lunchrummet med kamraterna och äta. Ok inte alltid glada...

Av Marika - 15 april 2017 17:17

närmare bestämt ca fem år sedan jag var här sist. Att bara hitta tillbaka hit efter en så lång tid var en bedrift. Men internet är pålitligt därvidlag, allt finns sparat, nånstans, gäller bara att leta på "rätt sätt". Vad har då hänt på fem år? e...

Av Marika - 28 juli 2010 20:22

  Bild: Moa Karlberg Naturligt och enkelt är Marias melodi // Fakta The Naima Train Namn: Maria Nyström. Spelar: "emotionell och vemodig electronica, men samtidigt enkel och lättlyssnad pop", enligt Maria Nyström själv....

Ovido - Quiz & Flashcards