Alla inlägg den 14 juli 2010

Av Marika - 14 juli 2010 23:28

Balkongdörren öppen mot natten. Höga röster, några partajar genom att ropa rakt ut... bilar, moppar och bussar bullrar förbi, alldeles nyss hörde jag en kille försöka övertala en tjej att hänga med honom, mycket snack, men hon sa nej och hej. Han stod kvar en stund och bad "snälla!", men hon gick över gatan och bort från honom.

I mitt vardagsrum sitter jag på första parkett med ögon och öron ut mot sommarsammetsnatten.

Det händer något med oss denna tid på året, vi tinar upp, vill ut och nosa i gräset, förlusta oss, grilla vad som helst som går att marinera, ha på oss inga kläder alls eller illasittande för små plagg, småbyxor... Oro i kroppen, dofterna från jord och växter är en sinnlig parfym.

Om vi hade bott i ett land som hade en jämn varm temperatur året runt, då hade vi inte fått den här kicken, men kanske hade vi mått bättre, som folk menar jag... stillat oss i tanken på att solen kommer i morgon och imorgon och imorgon igen. Nu vet vi aldrig, detta kan vara den sista varma dagen detta år! Bäst att ta vara på den! Leva sommarliv! Känsloliv! Blomsterliv! Strandliv! Uteserveringsliv! För snart kommer hösten...

Och jag längtar! Längtar hög luft, vackra färger och lugnet i vardagens strilande regn.

Ovido - Quiz & Flashcards