Direktlänk till inlägg 28 juni 2009

Het

Av Marika - 28 juni 2009 22:02

Värmen pågår, håller i sig - jag stannar upp, tappar fart, går ner i varv... och arbetar fortfarande, eller snarare igen.

Har redan haft semester. En vecka i Fuengirola med mest älskade dottern.

Där var det också hett. Men en annan känsla... trots ungefär samma gradantal var värmen där fuktigare, mer kompakt, med rikare arom.

Överallt uteserveringar med "vanligt" folk, många turister förstås, men även spanjorer som familjevis, öht klumpvis, fikade, drack, åt tapas och pratade pratade sammetskvällarna igenom.

Blev kär i landet Spanien. Igen... i språket, färgerna, tempot och känslorna mellan människor.

Ville inte åka hem, men väl hemma var det förstås härligt att sova i egen säng, skramla med eget porslin och spola egen toa osv. 

Men tanken att man faktiskt kan bo där, eller någon annanstans i världen, utom i Göteborg, har väckts.

Satt alldeles nyss på balkongen och njöt. Äntligen svalare (kl är 22.13 o det är 26,1 grader!).

Folk som kom hem från strand osv, packar ur bilar, ungar åker runt på moppar och letar sommaräventyr.

Tänkte... inte en restaurang så långt ögat kan nå.

I Spanien (eller söder om Malmö!) hade jag säkert sett ett antal från min balkong. Vad hade varit annorlund i denna förort om dessa naturliga samlingplatser hade funnits? Det hade ialla fall blivit fler tillfällen till möten osv.

Men då måste våra dryckes/umgängesvanor förändras helt.

Det är den stora skillnaden mot andra länder. Där går man på krogen/baren utan att klä upp sig, supa sig full osv. Man vill kanske bara ta en fika och titta på folk, (helt ok med rest-personalen), eller över ett glas vin snacka bort ett par timmar med grannen.

Där är vi inte i Sverige!

Fast de många fiken som kommit de senaste åren visar på en utveckling åt rätt håll! Men jag vill ha dom även här ute, inte bara inne i stan!


Nåväl, för att få ihop vädret med mitt inre lyssnar jag just nu på Julio Iglesias, smäktande musik med romantiska spanska texter... mmmmmmm.  Dämpar min värsta längtan dit ner... eller spär på den. Vet inte riktigt, men det är en bitterljuv känsla som jag gärna frossar i!

Sine cerere et libero friget venus
Utan bröd och vin fryser kärleken


 
 
Ilona

Ilona

29 juni 2009 23:07

Hmm...."hör" att du haft det gott där i spanien! Håller med om att de i sin kultur har ett avspänt förhållande till vardagsumgänget som vi saknar. Kram!

http://ilona-wyworry.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marika - 24 september 2017 21:03

Drömmer som vanligt mycket. Inatt… på en plats som innebar ständig förändring och transformering och förflyttning. Minns knappt men vi rörde oss i grupper eller ensamma från plats planet rum och utvecklades hela tiden. Kärlek, förhållanden, ...

Av Marika - 4 augusti 2017 00:24

Tänker på drömmar. Men inte de vi skapar i vårt vakna medvetande, de som kan vara en vacker vild fantasi, kanske styrt av behov av verklighetsflykt. Inte heller de drömmar som flimrar förbi i sömnen som vi inte minns, bara anar och inte blir en del a...

Av Marika - 11 juni 2017 17:12

Två år kvar till pension. Bland det jag kommer sakna mest från jobbet är luncherna. Har varit på samma arbetsplats i snart 20 år och jag kan inte minnas en gång som det varit pest att sitta i lunchrummet med kamraterna och äta. Ok inte alltid glada...

Av Marika - 15 april 2017 17:17

närmare bestämt ca fem år sedan jag var här sist. Att bara hitta tillbaka hit efter en så lång tid var en bedrift. Men internet är pålitligt därvidlag, allt finns sparat, nånstans, gäller bara att leta på "rätt sätt". Vad har då hänt på fem år? e...

Av Marika - 28 juli 2010 20:22

  Bild: Moa Karlberg Naturligt och enkelt är Marias melodi // Fakta The Naima Train Namn: Maria Nyström. Spelar: "emotionell och vemodig electronica, men samtidigt enkel och lättlyssnad pop", enligt Maria Nyström själv....

Ovido - Quiz & Flashcards