Direktlänk till inlägg 5 november 2008

Var dag vardag

Av Marika - 5 november 2008 21:20

en vanlig dag;

upp vid åtta, ont ont ont och STEL... sträcker och tänjer, "hallå kroppen! vakna!", försöker le mot min spegelbild, mer eller mindre övertygande,

HUNGRIG katt gör sig påmind, antingen genom att jama och blänga uppfodrande in genom köksfönstret eller, om hon redan är inne, bita mig i knäna! Hon blir förstås prioriterad, sen får jag frukost.

Bussen går 09.05 och resan tar en timme.

Detta är min egentid, oftast lyssnar jag på musik, har just nu Joan Baez, k d lang, Mozarts tredje violinkonsert m Mutter, Bach, Kristina från Duvemåla  o Jan Johansson i min mp3. Lättsamma smäktande lugnande inspirerande toner.

Vem som kör spelar stor roll.

Vissa chaufförer förmedlar säkerhet genom sitt sätt att ratta, hur de bromsar vid hållplatsen osv, jag känner att han/hon vet vad dom pysslar med och resan blir trygg, jag kan koppla av.

Andra rycker, gasar och bromsar utan logik, är irriterade, stressade och resan blir en pina. Inte minst för min ömma kropp (nacken skriker efter ett par inbromsningar!), hela jag är på spänn...

Mer som spelar roll på bussen; folks dofter!

En del luktar helt enkelt pyton...

många har dränkt sig i olka preparat och det luktar minst lika illa som skitlukt. Imorse bytte jag plats därför att killen framför hade (lånat morsans?) parfymbadat!

Sen är det det här med mobiltelefontjötandet... allvarlligt talat - jag vill INTE höra allt som jag hör! Men där kommer mp3 in som en välsignelse.

Skruvar helt enkelt upp... med risk för hörselskador.

Nåväl, är på jobbet strax efter tio...

Sorterar, planerar, skickar fakturor o epost åt olika håll, personalfrågor, blanketter in i pärmar, flyttar papper från en hög till en annan, fnittrar och tjafsar med kollegor, diskussion med chefen om vilken kaffesort vi ska beställa och andra väsentligheter.

Lunch, fika och dagen har gått. Vid halv fem går jag... o tar bussen hem.

Samma procedur som på morgonen, fast tvärtom, dvs jag sover, ibland hinner vi knappt ur stan innan jag slocknar.

En glad, hungrig katt möter mig och vi äter tillsammans. Hon får smaka av min kvällsmacka...

Har Du orkat läsa så här långt och inte fallit i koma av pure boredom är Du värd en eloge!

Det är inte nåt upphetsande över mitt liv som ensamstående 50+ kvinna, inget att bita i för en folklivsforskare, ändå är det väl ungefär så här det ser ut för de flesta,

Våra liv består mest av vanliga vardagar, som kommer och går - blir till år.

I denna tidsström händer glädje, samvaro, extas, känslor av alla slag och de blir sprakande fyrbåkar... unika milstolpar och rikmärken på resan.

Dum vivimus, vivamus
(Medan vi lever - låt oss leva)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marika - 24 september 2017 21:03

Drömmer som vanligt mycket. Inatt… på en plats som innebar ständig förändring och transformering och förflyttning. Minns knappt men vi rörde oss i grupper eller ensamma från plats planet rum och utvecklades hela tiden. Kärlek, förhållanden, ...

Av Marika - 4 augusti 2017 00:24

Tänker på drömmar. Men inte de vi skapar i vårt vakna medvetande, de som kan vara en vacker vild fantasi, kanske styrt av behov av verklighetsflykt. Inte heller de drömmar som flimrar förbi i sömnen som vi inte minns, bara anar och inte blir en del a...

Av Marika - 11 juni 2017 17:12

Två år kvar till pension. Bland det jag kommer sakna mest från jobbet är luncherna. Har varit på samma arbetsplats i snart 20 år och jag kan inte minnas en gång som det varit pest att sitta i lunchrummet med kamraterna och äta. Ok inte alltid glada...

Av Marika - 15 april 2017 17:17

närmare bestämt ca fem år sedan jag var här sist. Att bara hitta tillbaka hit efter en så lång tid var en bedrift. Men internet är pålitligt därvidlag, allt finns sparat, nånstans, gäller bara att leta på "rätt sätt". Vad har då hänt på fem år? e...

Av Marika - 28 juli 2010 20:22

  Bild: Moa Karlberg Naturligt och enkelt är Marias melodi // Fakta The Naima Train Namn: Maria Nyström. Spelar: "emotionell och vemodig electronica, men samtidigt enkel och lättlyssnad pop", enligt Maria Nyström själv....

Ovido - Quiz & Flashcards